سازمان ملل متحد خواستار «توقف بشردوستانه» درگیری‌ها در سودان شد

در چند روز گذشته، تعدادی از مددکارهای سازمان ملل متحد در سودان کشته شدند

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در سودان روز جمعه، اول اردیبهشت‌ماه، با صدور بیانیه‌ای شدیدالحن، از هر دو طرف درگیری نظامی اخیر خواست با پذیرش «توقف بشردوستانه»، اجازه دهند شهروندان غیرنظامی و مددکاران دسترسی به احتیاجات ضروری را فراهم کنند.

عبدو دینگ، هماهنگ‌کننده اقدام‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در سودان، گفت: «من از آسیبی که تخاصم‌ها به غیرنظامیان وارد آورده‌ است هراسانم. حداقل ۳۳۱ نفر در سطح این کشور کشته‌ شده‌اند، ازجمله پنج مددکار، و نزدیک به سه‌هزار و ۲۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.»

درگیری‌ها بین ارتش سودان و گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع از یک هفته پیش آغاز شد که برهم‌خوردن نظم این کشور را درپی داشت و احتمال درگرفتن جنگ داخلی را افزایش داد. این درگیری‌ها که به‌صورت بمباران و حملات مسلحانه مختلف‌اند، به‌خصوص امنیت خارطوم، پایتخت سودان، را به هم زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد مهاجرت سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد یکی از کارکنانش در درگیری‌ها کشته شده است. آنتونیو ویتورینو، مدیرکل این سازمان، این خبر را تایید کرد و گفت که این کارمند در جنوب العبید و در جریان درگیری بین طرف‌ها، کشته شده است. این مسئله باعث شد سازمان ملل متحد پس از ۲۳ سال، فعالیت‌های خود در سودان را تعلیق کند. ویتورینو گفت حدود ۳.۷ میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌ و نیازمند کمک‌اند.

هنگام آغاز درگیری‌ها در شنبه هفته گذشته، سه نفر از خدمه برنامه جهانی غذا نیز جان خود را درگیری‌های منطقه شمال دارفور از دست دادند.

دینگ گفت طرفین حتی آتش‌بس‌های کوتاه‌مدت را هم نپذیرفتند و تاکید کرد حتی چند ساعت توقف درگیری‌ها می‌تواند دسترسی شهروندان به آب و غذا را ممکن کند. او افزود که این درگیری‌ها تعطیلی بسیاری بیمارستان‌ها را نیز در پی داشته و قطع گسترده برق باعث شده است حتی بیماران بیمارستان‌هایی که بازند، در خطر قرار بگیرند.

درگیری دو گروه در هفته آخر ماه رمضان آغاز شد. دینگ با اشاره به فرا رسیدن عید فطر گفت: «در این موسم صلح و آشتی، من از تمام طرف‌ها می‌خواهم بلافاصله دست از درگیری بردارند و برای حل صلح‌آمیز اختلاف‌ها تلاش کنند.» آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هم روز پنجشنبه به عنوان «قدم اول» برای آتش‌بس، خواهان آتش‌بس سه‌روزه به مناسبت عید فطر شده بود. او تاکید کرد که درگیری‌ها باعث شده‌اند اقدام‌های بشردوستانه «عملا غیرممکن» باشند.

سازمان‌های بشردوستانه در سودان به شکلی گسترده حضوری دارند. تنها سازمان ملل تیمی چهار هزار نفره در این کشور دارد که سه هزار و ۲۰۰ نفرشان شهروندان سودان‌اند.

بیشتر از جهان